marți, ianuarie 20, 2009

Jocuri și alte cuvinte încrucișate



Pe Sun Tzu l-am cunoscut la prezentarea unui raport PWC care nu promitea nimic interesant. Lucrurile mergeau conform planului când, brusc (sau așa mi s-a părut mie în starea de ușoară somnolență în care ședeam confortabil) reprezentanta Băncii Mondiale a trântit pe ecran prezentarea sa: ”This is war”, cu litere de-o șchioapă. Băi să fie! Ca să n-o lungesc, citatul îl găsiți în dreapta postului. N-a urmat ceva neașteptat, doar lucruri cunoscute, dar am mers ulterior pe firul citatului și l-am găsit pe Sun Tzu. Omul e destul de cunoscut activiștilor din marketing, pentru că s-au găsit câțiva isteți care să adapteze maximele și învățăturile din tratatul de strategie militară pe arena luptei pentru teritoriu a companiilor. ”Arta războiului” a fost considerată inclusiv o lucrare filozofică. Părerea mea de om care nu se pricepe la filozofie este că este. :)

Trebuie să spun că, inițial, mi-a trecut prin cap să numesc postul ”Arta jurnalismului de investigație”. Noroc că mi-am acordat suficient timp ca să am revelația că e boooooooombaaaaastic. Așa că am reinventat aceeași mărie cu altă pălărie. Pentru că, răsfoind însemnările generalului chinez, am recunoscut numeroase tactici de succes folosite și azi de intelighentzie services, cum ar zice latinul, în scopul aflării muștei de pe căciula grofului, cum ar zice romanul. Iată-le pe câteva dintre ele:

• Întreaga artă a războiului este bazata pe înşelătorie.
• De aceea, dacă eşti capabil, simulează incapacitatatea, dacă eşti activ, simulează pasivitatea.
• Dacă eşti aproape, fă să se creadă că eşti departe, şi dacă eşti departe, fă să se creadă că eşti aproape.
• Momeşte inamicul pentru a-l prinde în capcană; simulează dezordinea şi loveşte.
• Când inamicul se concentrează, pregăteşte-te să lupţi contra lui; acolo unde este puternic, evită-l.
• Impalpabil şi imaterial, expertul nu lasă urme; misterios ca o divinitate, el nu poate fi auzit. Astfel inamicul se află la bunul lui plac.
• Ho Yen Hsi: "...Procedez în aşa fel încât inamicul să ia punctele mele tari drept puncte slabe şi punctele mele slabe drept puncte tari, în timp ce eu transform în puncte slabe punctele sale tari şi îi descopăr slăbiciunile... Îmi ascund urmele până le fac invizibile; păstrez tăcerea pentru ca nimeni să nu mă poată auzi".
• Inamicul nu trebuie să ştie unde am de gând să dau bătălia. Căci, dacă nu ştie el, va trebui să fie pregătit în mai multe puncte. Şi dacă este pregătit în mai multe puncte, adversarii pe care îi voi găsi în vreunul din aceste puncte nu vor fi numeroşi.
• Căci dacă el se pregăteşte în prima linie, ariergarda sa va fi slabă, şi dacă se pregăteşte în spate, primele lui rânduri vor fi fragile. Dacă el se pregăteşte la stânga, dreapta lui va fi vulnerabilă şi dacă se pregăteşte la dreapta, stânga sa va fi descoperită. Şi dacă se pregăteşte peste tot, el va fi slab peste tot.
• Enervează-l şi derutează-l pe general.
Li Chu'an: "Dacă generalul este coleric, autoritatea lui poate fi uşor zdruncinată. Caracterul său devine instabil."
Chang Yu: "Dacă generalul armatei inamice este încăpăţânat şi se înfurie uşor, insultă-l şi enervează-l, aşa încât să devină furios, să nu mai vadă clar şi să atace necugetat, fără nici un plan".
• Fă să i se pară că eşti în situaţie de inferioritate şi încurajează-l la înfumurare.
• Atacă-l într-una, hărţuieşte-l.
Li Ch'uan: "...Când inamicul se află în repaus, oboseşte-l".
• Atacă-l acolo unde nu este pregătit; acţionează când el nu se aşteaptă.
• Acestea sunt, pentru strateg, cheile victoriei. Nu este posibil să prevezi totul dinainte.
Mei Yao Ch'en: "Când vă găsiţi faţă în faţa cu inamicul, adaptaţi-vă la schimbările de situaţie şi găsiţi expediente. Cum ar fi posibil să prevezi acestea dinainte?
• Tu Yu: "Un atac poate fi lipsit de ingeniozitate dar el trebuie neapărat să se desfăşoare cu viteza fulgerului."
• "Confuzia în armată duce la victoria adversarului".
Acela care nu cunoaşte cu precizie obiectivele sale nu ştie să riposteze
• Or, cea mai bună metodă, când ai oameni în subordine, constă în a-l folosi pe zgârcit şi pe prost, pe înţelept şi pe viteaz şi de a-i da fiecăruia o responsabilitate care i se potriveşte. Nu încredinţaţi oamenilor sarcini pe care nu sunt capabili să le îndeplinească. Faceţi o selecţie şi încredinţaţi fiecăruia răspunderi pe măsura competenţelor lor
• Aţâţă-l şi descoperă schema generală a mişcărilor lui.
• Stabilesc după formă planurile care duc la victorie, dar aceasta scapă muritorilor de rând. Cu toate că fiecare are ochi pentru a sesiza aparenţele, nimeni nu înţelege cum am creat victoria.
• De aceea, când am câştigat o victorie, nu folosesc a doua oară aceeaşi tactică, dar pentru a face faţă împrejurărilor folosesc metoda mea la infinit.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu